Doradca handlowy 24h: 603 339 988

e-TOLL — czym jest ten system poboru opłat?

e-TOLL — czym jest ten system poboru opłat?
e-TOLL — czym jest ten system poboru opłat?

Jeśli regularnie korzystasz z płatnych dróg w Polsce, na pewno słyszałeś o systemie e-TOLL. To nowoczesne rozwiązanie zastąpiło stare viaTOLL i wprowadziło elektroniczny pobór opłat na autostradach, drogach ekspresowych i wybranych odcinkach dróg krajowych. Niektórzy kierowcy przyjęli je z entuzjazmem, inni narzekają na dodatkowe obowiązki. Jedno jest pewne — e-TOLL nie da się uniknąć. Jak działa? Czy rzeczywiście ułatwia życie kierowcom, zwłaszcza tym, którzy zawodowo przemierzają setki kilometrów każdego dnia? Sprawdźmy.

 

Jak działa e-TOLL? Prosty system poboru opłat czy kłopot dla kierowcy?

e-TOLL to system elektronicznego poboru opłat, który zastąpił wcześniejszy viaTOLL i działa w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego. Ale co to dokładnie oznacza? Nie jest to typowy system satelitarny, który sam śledzi pojazdy. Zamiast tego e-TOLL wykorzystuje dane GPS przesyłane z urządzeń zamontowanych w pojazdach lub aplikacji na smartfonie.

Kiedy pojazd przejeżdża przez płatny odcinek drogi, jego lokalizacja jest odczytywana przez system, który automatycznie nalicza opłaty i pobiera środki z konta kierowcy lub firmy. Dzięki temu nie ma potrzeby zatrzymywania się na bramkach, co skraca czas przejazdu i eliminuje korki przy punktach poboru opłat.

 

Jak przekazywane są dane o lokalizacji?

Żeby system działał poprawnie, konieczne jest przekazywanie informacji o położeniu pojazdu do e-TOLL. Można to zrobić na trzy sposoby.

 

Aplikacja mobilna e-TOLL PL

To najprostsza i najtańsza opcja, ale też najmniej wygodna. Telefon z włączoną aplikacją musi być stale podłączony do internetu i mieć włączoną lokalizację GPS. Jeśli bateria się rozładuje lub sygnał GPS zostanie utracony, system nie będzie mógł naliczyć opłat, co grozi mandatem. To rozwiązanie jest więc bardziej odpowiednie dla sporadycznych użytkowników niż dla kierowców flotowych.

 

Urządzenie pokładowe OBU (On-Board Unit)

To niewielkie urządzenie montowane w samochodzie, które samodzielnie przesyła dane do systemu e-TOLL. Nie wymaga korzystania z aplikacji mobilnej, więc jest bardziej niezawodne. OBU działa w sposób ciągły i nie wymaga codziennej obsługi. Minusem jest konieczność zakupu i instalacji, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

 

Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)

To opcja skierowana przede wszystkim do firm transportowych i flot pojazdów ciężarowych. ZSL to nic innego jak system monitoringu GPS, który obsługuje lokalizator GPS zamontowany w pojeździe, a konkretnie taki sytem, który można połączyć z e-TOLL. Oznacza to, że jeśli firma korzysta już z rozwiązań telematycznych do śledzenia tras i monitorowania zużycia paliwa, może je dostosować do wymagań e-TOLL i uniknąć zakupu osobnych urządzeń. Wystarczy, że system GPS będzie zgodny z wymogami e-TOLL i zostanie poprawnie skonfigurowany.

Warto dodać, że ZSL to rozwiązanie w pełni zautomatyzowane, dzięki czemu kierowca nie musi martwić się o włączanie aplikacji czy kontrolowanie połączenia. To sprawia, że jest to najlepsza opcja dla dużych flot, gdzie liczy się wygoda i niezawodność.

 

Jak wygląda naliczanie opłat?

Po wybraniu jednej z metod przesyłania danych i aktywowaniu konta w e-TOLL system działa w tle, automatycznie rejestrując przejazdy i naliczając opłaty. Nie ma biletów, bramek ani ręcznego opłacania przejazdu — wystarczy, że konto użytkownika będzie doładowane, a system sam pobierze odpowiednią kwotę.

 

e-TOLL dla kierowców ciężarówek — obowiązek czy wygoda?

e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów powyżej 3,5 tony, czyli ciężarówek, autobusów i busów spełniających określone kryteria. Oznacza to, że przewoźnicy i kierowcy zawodowi muszą korzystać z e-TOLL, aby legalnie poruszać się płatnymi drogami. Brak aktywnego systemu lub niewystarczające środki na koncie mogą skutkować wysokimi mandatami.

Kierowcy samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych e-TOLL nie mają obowiązku korzystania z tego systemu, choć zdecydowanie może on być wygodną alternatywą dla tradycyjnych bramek. Możliwość automatycznego naliczania opłat eliminuje konieczność zatrzymywania się, co oszczędza czas, zwłaszcza na ruchliwych trasach.

 

e-TOLL a zarządzanie flotą — ułatwienie czy dodatkowy obowiązek?

W porównaniu do starego viaTOLL e-TOLL daje firmom transportowym więcej możliwości monitorowania przejazdów i optymalizowania kosztów. Właściciele flot mogą na bieżąco kontrolować trasę pojazdów i analizować wydatki na przejazdy. Jednak nowe rozwiązanie wiąże się także z dodatkowymi wymaganiami:

     ● Konieczność wyposażenia pojazdów w urządzenia GPS — firmy muszą zainwestować w systemy przesyłania danych (aplikację, OBU lub ZSL).

     ● Stałe połączenie z siecią — brak sygnału lub rozładowany telefon oznacza brak naliczania opłat, co może prowadzić do mandatów.

     ● Regularne doładowywanie konta e-TOLL — w systemie pre-paid użytkownicy muszą na bieżąco monitorować stan środków, aby uniknąć problemów z płatnościami.

Nie da się ukryć, że zmiana systemu wymusiła na przewoźnikach dostosowanie się do nowych zasad. Jednak brak bramek i automatyczne naliczanie opłat mogą przyspieszyć podróże i usprawnić zarządzanie flotą — pod warunkiem że system działa bez zakłóceń.

 

Gdzie obowiązuje e-TOLL? Sprawdź, zanim ruszysz w trasę!

System obejmuje autostrady zarządzane przez GDDKiA oraz wybrane odcinki dróg ekspresowych i krajowych. Prywatne odcinki autostrad A1, A2 i A4 mają osobne systemy opłat, więc warto sprawdzić przed podróżą, gdzie trzeba korzystać z e-TOLL, a gdzie działają inne rozwiązania.

 

Jakie są konsekwencje braku opłaty w e-TOLL?

Jeśli przejedziesz płatnym odcinkiem drogi bez aktywnego urządzenia e-TOLL lub wystarczających środków na koncie, ryzykujesz mandat. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) oraz inne służby regularnie sprawdzają, czy kierowcy uiszczają opłaty.

Jakie są kary?

     ● 500 zł — dla kierowców samochodów osobowych.

     ● 1500 zł — dla kierowców ciężarówek i pojazdów powyżej 3,5 tony.

     ● Dodatkowe sankcje dla firm transportowych, w przypadku systematycznego unikania opłat.

 

Podstawa prawna?

Kary nakładane są na podstawie Ustawy o drogach publicznych oraz Prawa o ruchu drogowym, które regulują obowiązek uiszczania opłat na płatnych odcinkach dróg. System monitorujący automatycznie rejestruje nieopłacone przejazdy, a ITD może nałożyć grzywnę podczas kontroli.

Dlatego warto regularnie sprawdzać saldo konta e-TOLL i upewnić się, że system działa prawidłowo, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów.

 

Jak założyć konto w e-TOLL i uniknąć problemów?

Rejestracja w e-TOLL jest stosunkowo prosta, ale wymaga podania kilku informacji o użytkowniku i pojeździe. Aby uniknąć problemów, warto przejść przez proces krok po kroku:

     1. Załóż konto w Internetowym Koncie Klienta (IKK) e-TOLL

     ● Rejestracja dostępna jest na stronie rządowej IKK.

     ● Podczas rejestracji należy podać dane użytkownika oraz informacje o pojeździe.

     2. Wybierz sposób przekazywania danych lokalizacyjnych

     ● Aplikacja e-TOLL PL (dla użytkowników smartfonów).

     ● Urządzenie pokładowe OBU (On-Board Unit, montowane w pojeździe).

     ● Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) (dla pojazdów z systemem monitoringu GPS).

     3. Zasil konto środkami

     ● Możesz wybrać system pre-paid (przedpłata — środki muszą być na koncie przed przejazdem).

     ● Alternatywnie dostępny jest system post-paid (rozliczenie na podstawie faktury — tylko po przejściu weryfikacji i podpisaniu umowy z operatorem e-TOLL).

     4. Aktywuj system i ruszaj w trasę!

     ● Po poprawnej konfiguracji i aktywacji system zacznie automatycznie naliczać opłaty za przejazdy.

Dla firm transportowych dostępne są dodatkowe opcje integracji z systemami zarządzania flotą, co umożliwia monitorowanie tras, kosztów i efektywność wykorzystania pojazdów. Warto sprawdzić, czy dotychczasowy system GPS w firmie można połączyć z e-TOLL, co może ułatwić obsługę płatności.

Więcej informacji o rejestracji w e-TOLL przeczytasz tutaj: https://etoll.gov.pl/strefa-dla-uzytkownika/internetowe-konto-klienta/.

 

Czy e-TOLL to dobre rozwiązanie?

Opinie kierowców na temat e-TOLL są podzielone. Z jednej strony brak bramek i automatyczne naliczanie opłat to duże ułatwienie, szczególnie dla zawodowych kierowców. Z drugiej strony system wymaga stałego dostępu do internetu, a obsługa aplikacji czy urządzeń lokalizacyjnych może być problematyczna.

 

Co warto zapamiętać o systemie poboru opłat e-TOLL?

     1. Działa na podstawie GPS, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

     2. Obejmuje autostrady zarządzane przez GDDKiA oraz wybrane drogi krajowe.

     3. Jest obowiązkowy dla pojazdów powyżej 3,5 tony.

     4. Wymaga rejestracji, wyboru metody lokalizacji i zasilenia konta.

     5. Brak aktywnego systemu oznacza ryzyko mandatu.

Jeśli często podróżujesz po płatnych drogach, warto dobrze zapoznać się z zasadami e-TOLL, żeby uniknąć problemów. Wybór odpowiedniego urządzenia czy aplikacji może zaoszczędzić czas i nerwy, a w przypadku firm transportowych — ułatwić kontrolę nad flotą.

Wszystkie aktualności