Doradca handlowy 24h: 603 339 988

Plan ochrony obiektu — czym jest i kto go przygotowuje?

Plan ochrony obiektu — czym jest i kto go przygotowuje?
Plan ochrony obiektu — czym jest i kto go przygotowuje?

Obiekty o strategicznym znaczeniu dla państwa podlegają obowiązkowej ochronie. Aby była ona skutecznie zarządzana, konieczne jest sporządzenie dla nich planu ochrony obiektu. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest taki plan, kto go przygotowuje i jakie obiekty muszą go mieć.

 

Czym jest plan ochrony obiektu?

Plan ochrony obiektu to dokument, który określa sposób zabezpieczenia budynku, terenu lub innego obiektu przed potencjalnymi zagrożeniami. Obejmuje on zarówno aspekty fizyczne, takie jak zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, jak i procedury postępowania w przypadku wystąpienia różnych typów incydentów.

Plan ten jest kluczowym elementem zarządzania bezpieczeństwem i ma na celu ochronę mienia, danych oraz zdrowia i życia ludzi znajdujących się na chronionym terenie. Jest zalecany każdemu, kto prowadzi działalność komercyjną, a zarazem niezbędny dla obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, zgodnie z polskim prawem.

 

Jakie obiekty podlegają obowiązkowej ochronie?

Zgodnie z Ustawą o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997, obowiązkowej ochronie podlegają obiekty o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, interesu gospodarczego, obronności i bezpieczeństwa publicznego. Są to m.in.:

     ● zakłady przemysłowe,

     ● obiekty infrastruktury krytycznej,

     ● budynki administracji publicznej,

     ● porty,

     ● banki,

oraz inne miejsca, które ze względu na swoje funkcje wymagają specjalistycznych środków ochrony.

Więcej o tych obiektach przeczytasz w artykule: Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie.

 

Jak napisać plan dotyczący ochrony obiektu?

Aby skutecznie napisać plan w zakresie ochrony obiektu, konieczne jest przeprowadzenie wstępnej analizy ryzyka i potencjalnych zagrożeń. Należy zidentyfikować kluczowe zasoby, które wymagają ochrony, oraz określić możliwe scenariusze różnych incydentów. Dlatego proces ten zwykle zaczyna się od audytu bezpieczeństwa.

 

Jakie elementy muszą się znaleźć w planie?

Każdy plan postępowania w zakresie ochrony obiektu powinien zawierać następujące kluczowe elementy:

     ● charakter działalności obiektu — opis sposobu wykorzystania bieżącej infrastruktury.

     ● analizę ryzyka — identyfikację i ocenę potencjalnych zagrożeń dla obiektu oraz możliwych skutków tych zagrożeń.

     ● zasady ochrony fizycznej — opis środków technicznych i organizacyjnych mających na celu ochronę obiektu, w tym systemów alarmowych, monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu i zabezpieczeń przeciwpożarowych.

     ● procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych — szczegółowe instrukcje dotyczące działań w przypadku wystąpienia różnych incydentów (np. włamanie, pożar, zagrożenie terrorystyczne).

     ● plan ewakuacji — procedury bezpiecznej ewakuacji osób z obiektu w przypadku zagrożenia.

     ● szkolenia i ćwiczenia — program szkoleń dla pracowników i osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, mający na celu przygotowanie ich do reagowania w sytuacjach kryzysowych.

     ● procedury kontroli dostępu — zasady zarządzania dostępem do obiektu i jego kluczowych zasobów.

     ● informacje o systemach zabezpieczeń technicznych — dane dotyczące zainstalowanych systemów alarmowych, monitoringu i innych technologii wspierających ochronę obiektu.

     ● dane o specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej (SUFO) świadczącej usługi ochrony dla danego obiektu.

     ● odpowiedzialności i procedury komunikacji — wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne aspekty bezpieczeństwa oraz procedury komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w przypadku wystąpienia zagrożeń.

 

Kto sporządza plan ochrony obiektu?

Plan ochrony obiektu może być przygotowany wyłącznie przez pracownika ochrony fizycznej wpisanego na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego, przy czym odpowiedzialność za sporządzenie planu ponosi kierownik jednostki (danego obiektu).

Pracownik ochrony fizycznej przygotowujący plan ochrony może posiłkować się własną wiedzą i doświadczeniem, a także wsparciem różnych specjalistów, w tym ekspertów ds. bezpieczeństwa, pracowników technicznych i IT. Jednak przede wszystkim, powinien go przygotować na podstawie Metodyki Uzgadniania Planów Ochrony, Obszarów, Obiektów i Urządzeń Podlegających Obowiązkowej Ochronie, zatwierdzonej przez Komendanta Głównego Policji.

Co więcej, w przypadku sporządzania planu dla obiektów, które są potencjalnie zagrożone atakiem terrorystycznym, plan ochrony obiektu musi być konsultowany z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Do takich obiektów należą m.in. porty lotnicze i morskie, czy też obiekty administracji państwowej.

 

Kto zatwierdza plan w zakresie ochrony obiektu?

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o ochronie osób i mienia, plan ochrony obiektu jest uzgadniany z "właściwym terytorialnie komendantem wojewódzkim Policji, a w zakresie zagrożeń o charakterze terrorystycznym, z właściwym terytorialnie dyrektorem delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego". Co za tym idzie, plan ochrony może być zatwierdzony przez jednego z nich.

 

Plan ochrony obiektu — podsumowanie

Plan w zakresie ochrony obiektu jest niezbędnym elementem zarządzania bezpieczeństwem każdej instytucji, która chce skutecznie chronić swoje zasoby przed szerokim spektrum zagrożeń.

Sporządzanie planu ochrony obiektu wymaga zaangażowania kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego, współpracy z ekspertami ds. bezpieczeństwa oraz uzgadniania z organami państwowymi.

Plan ochrony jest fundamentem dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i mieniu instytucji. Jego skuteczność zależy od dokładnej analizy ryzyka, kompleksowego podejścia do ochrony oraz ciągłego monitorowania i doskonalenia procedur ochronnych.

Wszystkie aktualności